čtvrtek 11. září 2014

Protože mám úžasného a milujícího muže, vymyslel mi ten nejlepší dárek k mým 22. narozkám. Dostala jsem 4 hodinový kurz Indické kuchyně v Praze. A za tu cestu tam to rozhodně stálo. Jelikož jsem v poslední době začala tak trochu experimentovat s indickým kořením, kterého doma máme celkem dost, ale nikdo neví jak přesně s ním vařit, maximálně mě to zajímalo a poslouchala jsem a poznámky si dělala jak divá.


Dozvěděla jsem se spoustu zajímavostí právě o koření, které mě tolik zajímalo. Například jak špatně se nám tráví spousta věcí, a že co Indický kuchař = Indický lékař. Přesně ví, které koření a ingredience přidat pro toho pro koho vaří. Jako docela vtipná věc mi přišlo, že se před každým vaření v kuchyni zapálí svíčka a vonná tyčka a zpívají se mantry pro Anapurnu. Bohyni, která vede kuchařovu ruku tak, aby nemusel po celou dobu vaření ochutnávat- správný kuchař tam totiž neochutnává. Až po naservírování jídla na tál (indický talíř). A pokud něco přesolí? Může za to Anapurna. Ta totiž věděla, že strávníci, kteří budou jídlo jíst nemají dostatek jódu a tak jim ho dopřála o něco víc:-) Takže, jasný. Příště za to může Anapurna.

To, že už naše babičky přidávali do rýže cibulku a hřebíček není žádná novinka. Já jsem si vždycky myslela, že je to spíš kvůli chuti. Dozvěděla jsem se ale, že to je právě jako ,,protijed" - látka, kterou hřebíček a cibule pustí nám pomohu rýži lépe strávit. Zrovna tak pomohou i tobolky kardamonu, které konkrétně mě tak neuvěřitelně voněli, že už jsem s nimi doma vařila rýži několikrát. Stejně tak jako hřebíček do rýže, dáváme i kmín do brambor. V Indii se dává např. 2 cm kůry skořice do všech luštěnin, semínka libečku do mouky- na lepší trávení lepku. Tam kam se dává sůl, se dá i špetka kurkumy- úžasná na čištění krve a je velmi protizánětlivá. Takových to věcí o všelijakém koření jsem se dozvěděla bezpočet. Byly to pro mě nové, obohacující a zajímavé informace.
Kuchař v Indii, který ví, kdo je jeho strávníkem a ví, že má problémy např. s nespavostí nebo s akné, přidá pak do jeho porce extra pískavici, římský kmín nebo semínka černé hořčice (ta se přidává jako protijed k lepšímu trávení tuků) a tím svého strávníka léčí. Přijde mi super, že se dá vařit i takto vědomě.

Co bylo ale samozřejmě nejlepší byla praktická část. Uvařili jsme si každý výbornou večeři, včetně naučení tríčku na čapáty placky a večeři jsme si pak snědli. O nějaké recepty se tady s vámi ráda podělím :-) Pokud se však rozhodnete vyzkoušet Indickou kuchyni doma, naprosto základní je mít správné koření. O tom všem to vlastně je. Ingredience na vaření jsou pak velmi nízko rozpočtové a dostupné pro každého studenta. Průměrný Ind skoro nejí maso a to z důvodů hygienických a taky finančních. Proto převládá zelenina, luštěniny, rýže, brambory. Díky jejich rozmanitým kořením se však velmi jednoduché jídlo dá udělat na 100 způsobů.
Tákže..pořiďte masalu, černou hořčici, kurkumu, římský kmín a koriandr a můžete se těšit na brzké a velmi jednoduché recepty a typy na úpravu "po indicku" :-).


1 komentář:

  1. Můžu se prosím zeptat, co to bylo za kurz v Praze? Docela by mě to také lákalo :-)

    OdpovědětVymazat