čtvrtek 29. ledna 2015

Tuhle polévku, jsem musela ještě tuto zimu stihnout. Mám teď polévkové období a to hlavně pro to, že miluji zeleninu. Asi to zní divně, ale já už tu kupovanou zeleninu (rajčata, okurky..) prostě nedávám. Takže místo mých oblíbených salátů, na které si prostě počkám, než nám zeleninka vyroste na záhonku, vařím hutné, zeleninové polévky. Hlavně z kořenové zeleniny. Tyto polévky si na jaře a v létě skoro nedávám, takže si užívám zimního období a husté bramboračky, čočkovky, podzimní dýně nebo třeba boršče. Pokud chcete dělat boršč k obědu, začněte už v 9 hodin ráno. Zdá se to fakt brzo, ale když jsem začínala ve čtvrt na deset, obědvali jsme skoro o půl druhé. Není to nijak pracné, když si dopředu nakrájíte zeleninu, pak ji prostě jen přidáváte. Jen to potřebuje svůj čas, abychom získali krásně se rozpadající maso a poctivý vývar.

Na cca 6 porcí: 

  • 200g brambor
  • 100g mrkve
  • 350g  bílého hlávkového zelí
  • 2 lžíce vinného octa
  • 170g cibule
  • 1 stonek řapíkatého celeru
  • 240g oloupané čepy
  • 350g vykoštěného hovězího žebra
  • 2 stonky plocholisté petržele
  • 200g konzervovaných drcených rajčat (Já měla doma nakládané čtvrtky)
  • 2 bobkové listy
  • sůl
  • sádlo
  • čerstvě mletý pepř
  • jíška (cca 30g)


1. Připravila jsem si všechnu zeleninu- brambory oškrábat a nakrájet na střední kostky. Oškrábanou mrkev podélně na půl a pak na půlměsíčky. Ze zelí vykrojíme košťál a nakrájíme na tenké nudličky. Cibuli oloupat a na kostky. Celer na půlku. Řepu na silnější plátky a ty ještě na čtvrtiny.
2. Zelí zakapeme vinným octem a prosolíme.
3. Ve velkém polévkovém hrnci necháme na sádle zesklovatět cibuli.
4. Přidáme k ní asi polovinu řepy a cca 3 minuty restujeme
5. Maso nechané vcelku jsem nasolila a opepřila a vložila do hrnce, kde jsem ho za občasného otočení na prudším ohni ze všech stran restovala asi 15 minut.
6. Zalijeme 1,5l vody, přidáme sůl, celerové půlky, petržel, rajčata, bobkový list a 1,5 hodiny necháme vařit na menším plameni bez pokličky.
7. Přidáme vymačkané zelí, zbylou řepu a mrkev a vaříme 20 minut.
8. Přidáme brambory.
9. Uděláme jíšku, kterou přidáme do hrnce a necháme vařit na nejmenším plameni 30 minut.
10. Vyndáme celer, petržel, a maso.
11. Zda je maso měkké zjistíme tak, že když ho napíchneme na vidličku, mělo by sjíždět. To se u mě v tomto bodu ještě nestalo, ale přesto jsem ho nakrájela na kostky velké cca 1,5 cm.
12. Maso jsem vrátila do hrnce, dosolila jsem a nyní je možné podávat, pokud máte maso měkké. Já vařila ještě dalších 20 minut.
13. Na talířku zdobte zakysanou smetanou a koprem. (Kopr jsem vynechala, protože ho nemusím). Podávané s domácím kváskovým chlebem.



Tagged:

0 komentářů:

Okomentovat