pátek 16. ledna 2015

První recept, který jsem zkoušela z ježíškovské kuchařky Romana Vaňka ,,Klenoty klasické evropské kuchyně".  Nejprve jsem měla vybraného něco úplně jiného... ale domácí úroda jablek a mamka mě přesvědčili o tomto receptu.
 Recept uvádí jablka Granny Smith. Tak jsem si je teda vygůglila. ,, Tvrdší odrůda jablek světle zelené barvy s ostřejší chutí. Je to křehké, šťavnaté jablko, které je vynikající na vaření i pro běžnou konzumaci.Jsou ideální na pečení koláčů. Jsou vhodná do salátů, protože plátky nehnědnou tak rychle jako u jiných odrůd." 
No. Tak. Naše koženáče ze zahrady budou skvělé synonymum :D.
Mimo jiné to byla moje první práce s karamelem a docela jsem se toho bála, že to z formy nevyklepu, že to rychle zatuhne atd. Dopadlo to víc, než naprosto úžasně! Až nebudete držet dietu, fakt doporučuji zkusit.

Na pánev o průměru 20-22 cm:

  • 80g másla
  • 400g jablek Granny Smith
  • 1 vanilkový lusk
  • 100g cukru krupice
  • 150g listového těsta
  • 2 žloutky na potření těsta
  • 2 lžíce másla na potření koláče

Ještě upozornění, že pánev by měla být vhodná pro pečení v troubě! Já použila keramickou, něco mezi pánví a formou na koláč.

1. Jablka oloupejte a vcelku je nechte oschnout 2-3 hodiny. Mají si tak uchovat svou šťávu. Nikdy jsem to s jablky nedělala, ale protože jsem měla celý den volno, zkusila jsem to. Nevím jestli byl výsledek podmíněný tímto, nebo něčím jiným, ale jablka v koláči byla naprosto božská.
2. Máslo vyndáme z lednice a necháme změknout v pokojové teplotě.
3. Troubu předehřejeme na 200°C.
4. Z vanilkového lusku, který podélně rozřízneme vydlabeme semínka a smícháme s máslem.
5.  Do pánve nasypeme cukr a necháme zkaramelizovat. Světlý karamel stáhneme z ohně. V poznámkách psáno, že cukr netřeba míchat moc často, až když začne zlátnout.
6. Dalším krokem je smíchat ochucené máslo s ještě horkým karamelem. Zde jsem měla asi pět minut prodlevu a karamel dost ztuhl, takže jsem měla co dělat, to rozmíchat. Naštěstí se podařilo.


7. Do pánve vyskládáme jablka, zbavená jádřinců a nakrájené na osminy. Vrátíme na nízký plamen a necháme karamelizovat dalších 10 minut. Stáhneme ze sporáku.
8. Listové těsto vyválíme na sílu 3mm a vykrojíme z něj kruh o průměru pánve. Propícháme vidličkou a položíme na jablka. Pořádně přitiskneme a potřeme žloutky. Dáme do trouby na 35 minut. (Já jsem pekla jen 25 a nechala jsem dojít, velmi rychle to ztmavlo).


9. Koláč vyndáme z trouby, potřeme máslem a necháme 10 minut odpočinout.
10. Upečené těsto odřízni od okraje a koláč překlop na talíř.

K překlápění- dejte talíř na pánev a pak to celé obraťte - pozor, přebytečná šťáva může vytéct.
Koláč se doporučuje servírovat se zakysanou smetanou.




0 komentářů:

Okomentovat