úterý 20. ledna 2015

Muffinky mé nejmilovanější. Nejsou sice tak krásné a sexy fotogenické jako cupcakes, ale mám je prostě radši. Vzhledem k tomu, jaké jsou cupcakes mega hit, už sem je párkrát zkoušela i chutnala. Prostě mě tak moc neuchvátili abych pravdu řekla. Možná jsem je neměla na pravém místě a díky těm, co mi mínění o cupcakes pokazili už jsem neměla chuť zkoušet další.
Ale muffiny..ty mám ráda za jakýchkoliv okolností. Už proto, že jsou velmi rychlé a člověk zašpiní všehovšudy dvě misky a jednu lžíci.

Na internetu jsou stovky receptů a asi každý to hledání zná. Všude je napsaný, že jsou fakt nejlepší a fakt nejoblíbenější a člověk netuší, který recept by vybral. Takže nezbývá než neustále zkoušet. Já jsem celkem zkoušela...možná už tak 10-15 receptů na různé muffiny. Čokoládové i vanilkové s pudinkem i s ovocem. Měla jsem recepty od kamarádek i z internetu.

Celkově pár mých (skromných) osvědčených rad...

  •  Peču vždy s máslem a máslo vždycky rozehřívám. Už jsem měla i recept na to, že se máslo mixuje a taky jsem to vyzkoušela. Malé kousky másla - hrudečky -v těstě zůstanou a ty se pak rozpustí v náhodném množství v každém košíčku. Pak se stalo, že jsem nějaké muffiny měla extra mastné...Pokud nemůžete mléčné výrobky, nahraďte olejem, margarínem, klidně i sádlem. 
  • Suroviny je dobré míchat zvlášť sypké a zvlášť mokré. A stačí je promíchat zlehka, ne nijak třít. Důvod, proč muffiny po pečení můžou spadnout je právě přílišné míchání. Stačí teda promíchat jen tak, aby suroviny drželi pohromadě.                             
  • Přidávám -li čokoládu, ubírám cukru. Pokud používám ovoce (ne jenom rybíz- i jahody) cukr naopak trochu přidávám. Muffiny s ovocem jsou lepší ve formě i s košíčkem- ovoce má občas tendenci vypadávat. 
  • Dříve jsem pekla s mlékem. I to je možné a nic nepokazíte, ale v poslední době jsem si zamilovala zakysanou smetanu nebo kefíry. Pokud děláte ovocné muffiny nebojte se zkusit přidat ovocný jogurt. 
  • Fantazii se meze nekladnou, můžete přimíchat ořechy, skořici, rozinky, lentilky..
  • Pečte uprostřed trouby. Už se mi párkrát stalo, že při oboustranném pečení a plechu umístěném v dolní části muffiny na dně zčernaly. Nic moc chuť pak...
  • Pokud nemáte formu na muffiny, pečte je ve dvou košíčcích, abyste zabránili zbytečnému rozplácnutí do placky. Taky jim dejte trochu prostoru na plechu, aby na sebe nebyly nalepené. Košíček se přeci jen trochu ,,rozjede" a když kolem nemá další, je aspoň hezky kulatý. Bez formy nebude ta hezká ,,čepička" nahoře. Na kvalitě to ale nic nemění :) 
  • A poslední rada, kterou jsem se dočetla teprve nedávno...čokoládu či ovoce nejprve smíchejte se sypkou směsí - zabrání se tak tomu, že to propadá na dno košíčku. 

Tak. To by bylo k teoretickému pojednání o muffinech prozatím vše :D Nyní recept na moje osvědčené muffiny.


Na 11 muffinů z formy = na 20 muffinů z košíčů

  • 250 g hladké mouky
  • 80 g cukru (třtinový)
  • půlka prášku do pečiva
  • 80 g másla
  • 200 ml zakysané smetany/kefíru/ 200 ml mléka (s mlékem jsou trochu víc nadýchané, s kefírem zase mokřejší)
  • 2 vejce 

1. Zvlášť smícháme mokré a zvlášť suché suroviny.
2. Směsi smícháme dohromady.
3. Na čokoládové muffiny (viz. foto) přidávám 20g hořkého kakaa a 200g kvalitní hořké čokolády (Lindt, levnější varianta milka nebo Schogetten). Když dělám bez kakaa, přidávám pár kapek vanilkové esence a např. rybíz, maliny. 
4. Troubu předehřejeme na 200 stupňů a pečeme cca 25 minut.








0 komentářů:

Okomentovat